lørdag 8. oktober 2011

Siste krampetrekning

Det virker nesten som om blomstene har en siste krampetrekning nå, før vinter, snø, kuldegrader og frost kommer og legger et kaldt teppe over oss i noen måneder. Nysnøen er i alle fall på plass i fjellene, og de siste to ukene har virkelig farga både trær og bakke gul. 
Men i forrige uke hadde jeg og lille K en liten hagevandring med kamera sammen, og enda blomstrer det rundt omkring!

Lavendelen har enda fine blomster på trappa.

Naboen til lavendelen, se spanske margerittene, er ikke noe dårligere. Disse to plantene kjøpte jeg til lillesøsters dåp som var 1. mai, fordi jeg trengte noen lilla blomster til borddekorasjonen. Klippet av noen blomster og plantet resten i en sinkbalje på trappa. Og se hvor fint de står enda! Vi snakker konstant blomstring i snart et halvt år! Har aldri hatt planter som har blomstra så lenge...og enda er det blomsterknopper klare til å komme ut:)


Nydelige farger...

Og så denne da. Husker ikke hva den heter i farten, men her i huset går den bare under navnet "klatreblomsten" siden det er det lille K kaller den. Den blomstra fint tidlig på sommeren, og nå har den kommet med en ny runde blomster.

Pelargoniumen har en stusselig blomst igjen, og er vel egentlig ganske klar for å komme innomhus for vinteren.

Og så solsikkene da! 
Det kom plutselig opp to gigantiske solsikker under trappa vår i år, og dette er bare en ekstra liten blomst som vokste opp på stilken til den største solsikka etter at den var avblomstra.

 En liten gjest i den største solsikka. 
Den er avblomstra og jeg tenkte jeg skulle ut å høste noen frø som jeg kan plante neste år:) Vi snakker nemlig skikkelig store solsikker her! De ble ikke så høye, kanskje 1,5 meter, men selve blomsten var som en stor middagstallerken...nydelig! 
Og veldig stas for lille K som fulgte utviklingen hele veien:)

Og så fikk vi planta jordbæravleggere! Har helt enormt med avleggere i jordbæråkeren, så nå blir det enda mer bær neste sommer:)

Det var en siste innspurt på sommerfølelsen her fra nord. For øyeblikket er det ikke mye som minner om varme og blomster ute, for det blåser godt, regner og er mørkt. Når lyset kommer ser vi rett over fjorden på nysnøen som ligger i fjellene... Nå skal jeg fyre i ovnen og se på barne-tv med lille K. 
Kan være kos med høst også da!

God helg alle!

1 kommentar:

  1. :) Så deilig å se litt blomster! Her er det og noen få hardhauser som klamrer seg fast! Men i natt kom første snøen oppe på fjellet her, så det spørs hvor lenge de holder ut.

    God helg til deg og dine! :) Klemmer:)

    SvarSlett

Har du noe du vil si? Jeg vil gjerne høre!