lørdag 26. november 2011

Revevotter - oppskrift!

Tusen takk for mange hyggelige kommentarer på revevottene!
Mange lurte på oppskriften, og nå har jeg tatt meg tid til å skrive den ned slik at flere kan få strikket seg slike. Har skrevet etter hukommelsen og det jeg klarte å telle på lille Ks votter, så jeg har ikke strikket gjennom oppskriften slik at den er korrigert for eventuelle feil. Hvis du oppdager noe som ikke stemmer, gi meg gjerne et vink om det:)
De er rimelig kjappe, så kanskje det havner noen under juleteet rundtomkring?

Dersom du bruker oppskrifta mi er det veldig koselig om du sender meg et bilde/link til egen blogg slik at jeg og andre lesere får se:)
Og så må jeg bare understreke at oppskrifta kun er til privat bruk.
Vær grei å ikke strikk for salg eller lignende.


REVEVOTTER

Størrelse 2-4 år.
Pinner nr 5
Garn: 3-tråds strikkegarn fra Rauma (dobbel alpakka eller annet garn i omtrent samme tykkelse fungerer også fint).


Legg opp 30 masker på pinne 5 og strikk 15 omganger vrangbord (1 rett, 1 vrang).
Strikk neste omgang slik: *2 rett sammen, 1 kast* omgangen ut, så har du hull for å tre snor i til slutt.
Strikk 2 omganger rett.

Øk til tommel ved å strikke til det er 1 maske igjen på første pinne, øk så 1 maske og strikk rett ut omgangen. Neste omgang strikker du vanlig, kun rett.
Neste omgang øker du 1 maske på hver side av den maska du øka på slutten av første pinne (= 3 masker ekstra på pinnen til tommelen).
1 omgang rett.
Øk 1 maske på hver side av de tre maskene du allerede har økt (=5 masker ekstra på pinnen).
1 omgang rett.
Nå setter du disse 5 maskene på en tråd/sikkerhetsnål/hjelpepinne og legger opp 5 nye masker på pinnen.
Strikk videre rundt og rundt 12 omganger.

Nå skal du strikke inn de hvite kinnene til reven, og da kan du følge tegningen min under (mørketid og ikke redigeringsprogram = dårlig bilde, men håper du ser og forstår).
Du strikker slik at det blir hvite felter både inni og oppå hånda, altså må mønsteret gjentas to ganger for å komme rundt.


Fellingene har jeg gjort veldig enkle, ved å strikke 2 masker rett sammen i begynnelsen/slutten av pinnene (se på tegningen) annenhver omgang til det er 6 masker igjen, klippe tråden, tre gjennom og feste.

Ører:
Legg opp 8 masker og fell 1 maske i hver side annenhver omgang til det er 2 masker igjen på pinnen.
Du må strikke 2 hvite og 2 orange ører til hver vott. Den orange og den hvite trekanten sys sammen og sys på votten der du vil ha ørene.

Øyne:
Hekle 6 fastmasker om en magisk ring, klipp av tråden og sy øynene på votten. Hvis du vil ha de litt større hekler du bare en omgang med 2 fastmasker i hver fastmaske før du klipper tråden.
Øynene kan også broderes på, eller man kan bruke filt/stoff dersom man ikke vil hekle.

Og så gjør du alt en gang til slik at du har to votter!
Bare husk å strikk den speilvendt slik at du får en høyre og en venstre! Jeg har en tendens til å glemme det... Eneste forskjellen er egentlig at på den pinnen hvor du øker til tommelen strikker du tre pinner rett, og på den fjerde strikker du bare 1 maske før du øker en, og strikker vanlig ut omgangen. Deretter gjør du det samme som på forrige vott, nemlig øker en maske på hver side av den økede masken på annenhver omgang til du har 5 masker i tommelkilen).

Jeg tova to ganger i vaskemaskina på 40 grader med grønnsåpe og en håndduk som selskap, men dette varierer nok noe fra maskin til maskin. Prøv deg fram er det beste rådet jeg kan gi!

Lykke til da!
Og husk at jeg blir veldig glad dersom du gir meg et pip på mariestabell@hotmail.com eller her på bloggen dersom du strikker deg noen revevenner, enten til deg selv eller andre:)

7 kommentarer:

  1. Så stilige votter :)

    Jeg har julegave-give-away på bloggen min nå. Kom innom da vel. Bli med og kanskje nissen kommer til deg?

    SvarSlett
  2. Herlig! Tusen takk for mønster. Tror dette må bli første strikkeprosjekt etter jul Ü

    SvarSlett
  3. Hei! Koselig at du har vært innom bloggen min! Tror du gjettet rett jeg asså ;)

    Disse vottene var jo råkule da, så fort armen min er bra igjen så må jeg prøve meg :D

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Hei!
    Ja, tiden går fort sånn er det. Kan hende jeg er litt "dum" på disse tingene men jeg finner ikke frem til din mail, hvor er den? Det hadde vært koselig å treffes en dag. Jeg har fri i neste uke og blir da både hjemme og en del i byen, kan jeg tenke meg. Hvis det er enklere så kunne vi treffets i byen på en kafè, feks Hjerterom eller noe. Veit ikke hvordan det passer for deg. Du får veldig gjerne ta en tur innom og hvis du vil.
    Pernilla

    SvarSlett
  5. Wow!! Slike votter ønsker jeg meg. Hyggelig med hilsen fra deg :) Legger meg til som følger her med en gang:) Strikker du slike på bestilling?

    SvarSlett
  6. Herlighet så søte disse var,
    De rykket rett opp på strikkelisten min!

    SvarSlett
  7. Så skjønne votter!!! Liker veldig godt! :-)))))

    SvarSlett

Har du noe du vil si? Jeg vil gjerne høre!